maandag 20 augustus 2007

Zelf popcorn maken



Zelf popcorn maken

Als je popcorn poft blijf je er best bijstaan en als er een stilte is van 2 a 3 seconden tussen elke plof is de popcorn normaal klaar.

Ingrediënten:
  • pofmais (gekocht bij de lidl)
  • een pot met deksel
  • maisolie
  • kristalsuiker
Bereiding:

Giet een bodempje olie in de pot, strooi de pofmais over de bodem, zet het deksel op de pot, zet het vuur op de hoogste stand, de mais zal beginnen poffen. Als het poffen gedaan is, zet het vuur af en strooi er 2 à 3 koffielepeltjes kristalsuiker over en schudt nog even op.
Laat de film maar draaien!

13 opmerkingen:

marianne zei

Persoonlijk gooi ik de suiker niet zo over de popcorn maar smelt ik de suiker in een steelpannetje (blijven roeren!!!) en wanneer de suiker gesmolten is (let op dat het niet verbrand) laat ik het over de popcorn lopen goed schudden zolang het nog niet gestolt is, beetje af laten koelen en eet smakelijk.

groetjes Marianne

Emtec zei

Dat gaan we eens proberen marianne, bedankt voor de tip!

Nancy zei

Hallo, heb zojuist voor de eerste keer popcorn gemaakt en het heeft gesmaakt!
Wel doe ik het anders met de suiker.
Na het poffen van de maïs doe ik deze in een kom. Dan verwarm ik dezelfde hoeveelheid kristalsuiker met dezelde hoeveelheid water. Als die goed "pruttelt" (witte bellen) dan doe ik de popcorn erbij en roeren maar. Na het afkoelen zijn ze lekker krokant en zoet. Smakelijk!

Emtec zei

Hey bedankt Nancy voor je inbreng! Dat kan niet slecht zijn, gaan we ook eens proberen!

Anoniem zei

bedankt ik hoop dat ut lukt

Anoniem zei

ik koop in de alberdhein een pakje met 3 zakjes magnatron popcorn voor 1,38.. 3 groto bakke vol met popcorn, magnatron op vol vermoge en dan 3 á 3,50 min erin :D

Meersmaak zei

Ja die magnetron zakjes zijn inderdaad lekker en makkelijk!

Anoniem zei

Maar zelf maken is nog altijd het lekkerst! Ik ga het ook eens proberen. Nu kan er hopelijk niets meer mis gaan en smaken zal het :p

Stuurman en Motoriek zei

Ahoi!

Beste Nancy en Marianne, hartelijk dank voor jullie tips, we hebben erg van onze popcorn genoten!

anneke zei

POPCORN ZOALS IN DE CINEMA!!

Hoi mensen,

ik probeer al een tijdje om popcorn te maken zoals in cinema en het is me gisteren eindelijk gelukt! Ik moet zeggen de popcorn was net zoals in de cinema en zelfs nog zoeter!

Hoe doe je het: neem een beetje water en laat het wat opwarmen in de microgolfoven, voeg heel veel kristalsuiker toe (ultrafijne korrel lost beter op). Het moet echt een heel dikke pap zijn. Doe daar je graankorrels in en laat dit een tijdje staan zodat de suiker verhard rond de graankorrels.
Doe maisolie in je pannetje met deksel en laat heel warm worden. Voeg je graankorrels toe, deksel op je potje en wachten tot het begint te poppen. Schud regelmatig eens aan je pot (want de suiker zit al mee in je pot). Als de korrels goed aan het poffen zijn mag je de pot naast het vuur zetten, goed roeren en eventueel nog wat kristalsuiker erover doen. Als nog niet alle korrels gepoft zijn zet je het terug op het vuur. Zo kan de kristalsuiker die je toevoegde nog een extra krokant laagje maken!
Goed laten afkoelen en goed roeren want het is een kleverig goedje als het nog warm is!
Men popcorn was echt heel zoet, knapperig en goudkleurig!! ZALIG!!

Je moet het zeker eens proberen...
SUPERLEKKER!!

Groetjes Ann

Anoniem zei

Hoi mensen,

je moet de suiker al van in het begin bij je graankorrels in de pot doen! Je moet wel eens goed schudden aan je pot, maar eens ze goed aan het poffen zijn, kan je je pot van het vuur nemen! Goed doorroeren, zodat je suiker niet aanbrand! Ik doe er dan nog wat ultrafijne kristalsuiker op en zet men potje terug op het vuur! Ze kwamen er goudkleurig, knapperig en extra zoet uit!! Echt superlekker...
cinemapopcorn-lekker!

Grts Ann

Anoniem zei

en lekker was het :-)

Els zei

Om te weten of de olie warm genoeg is gooi je der best eerst 2 à 3 korrels mais in. Wanner je die hoort poffen, is he warm genoeg. ;)